فاز برق چیست؟

 فاز برق چیست؟

 فاز برق چیست؟

فاز ، جریان یا ولتاژ موجود در سیم موجود و همچنین کابل خنثی است. شکل موج سیگنالهای الکترونیکی آن توسط یک اسیلوسکوپ ، یک دستگاه دیجیتالی که نمودار را نشان می دهد ولتاژ لحظه ای سیگنال را به صورت تابعی از زمان ترسیم می کند ، تجزیه و تحلیل می شود.

علاوه بر این ، یک فاز بستگی به توزیع بار الکتریکی آن دارد که مربوط به یک نوع واحد است ، چه قدرت تک فاز و چه سه فاز.

یک فاز (1 فاز) قدرت کمتری دارد و به دو سیم نیاز دارد. در حالی که ، سه فاز (3 فاز) بیشتر نیاز دارد ، از جمله سه یا چهار سیم.

قدرت تک فاز چیست؟

توان تک فاز به طور همزمان ولتاژ منبع تغذیه AC را توسط یک سیستم تغییر می دهد. بیشتر اوقات ، برق تک فاز به عنوان “ولتاژ مسکونی” شناخته می شود ، زیرا بیشتر خانه ها از آن استفاده می کنند.

در توزیع قدرت ، یک فاز از سیم های فاز و خنثی استفاده می کند. سیم فاز بار جاری را حمل می کند ، در حالی که سیم خنثی مسیری را ایجاد می کند که جریان برگشت می کند. این یک موج سینوسی (ولتاژ پایین) ایجاد می کند. ولتاژ معمولی برای برق تک فاز از 230 ولت شروع می شود. همچنین فرکانس آن تقریباً 50 هرتز است.

موتورهای تک فاز برای کار به مدارهای اضافی نیاز دارند زیرا منبع تغذیه تک فاز متصل به موتور AC یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد نمی کند. قدرت خروجی منبع تک فاز ثابت نیست ، بدین معنی که منبع ولتاژ آن بالا و پایین می رود.

مزایای استفاده از برق تک فاز چیست؟

برق تک فاز برق را برای خانه های مسکونی و لوازم خانگی تولید می کند ، زیرا اکثر لوازم خانگی برای کارکردن فقط به مقدار کمی انرژی نیاز دارند ، از جمله فن ، بخاری ، تلویزیون ، یخچال و چراغ.
طراحی و عملکرد ساده و معمولی است. دارای یک واحد سبک وزن و جمع و جور است که وقتی جریان ولتاژ زیاد باشد ، جریان از خط کمتر خواهد شد.
به دلیل کاهش I2R ، جریان کم است. به این معنی که قدرت تک فاز با افزایش راندمان انتقال ، عملکرد مطلوب دستگاه را تضمین می کند.
بهتر است از قدرت تک فاز با واحدهای کسری یا کمتر از 5 اسب بخار استفاده شود.

اطلاعات لازم در مورد منبع تغذیه

خنثی

در منبع تغذیه تک فاز ، فقط به دو سیم فاز و خنثی نیاز دارد. از طرف دیگر ، منبع تغذیه سه فاز فقط از طریق سه سیم کار می کند ، از جمله سیم های سه رسانا . هنگامی که برق سه فاز را مستقیماً به کابینت خود وصل می کنید ، هزینه کابل کشی و کل نصب کاهش می یابد.

ولتاژها

در منبع تغذیه تک فاز ، تنها به 230V کافی است ، در حالی که منبع تغذیه سه فاز حداکثر تا 415V است.

محل استفاده از آن

خانه های مسکونی معمولاً از منبع تغذیه کمتری استفاده می کنند و برای کارکردن دستگاه های تلفن همراه و لوازم خانگی به برق کمتری نیاز دارند. در مقابل ، شرکت های تجاری و صنعتی به بار الکترونیکی سنگین تری نیاز دارند. بنابراین ، از منبع تغذیه سه فاز برای عملکرد استفاده می کند.

بهره وری

برق تک فاز نمی تواند به تنهایی شروع به کار کند و به دستگاه های خارجی مانند راه اندازی موتور نیاز دارد. برعکس آن ، برق سه فاز می تواند به تنهایی بدون نیاز به هیچ دستگاه خارجی شروع به کار کند. همچنین ، می تواند جهت دو هادی را معکوس کند.

کاربرد

منبع تغذیه تک فاز برق کمتری برای حمایت از خانه ها و مشاغل غیر صنعتی تولید می کند ، در حالی که برق سه فاز شبکه های برق ، مراکز داده ، هواپیما ، کشتی و سایر بارهای الکترونیکی بیشتر از 1000 وات را تأمین می کند.

می توانید برای تعمیرات و سیم کشی موتور های تک فاز و سه فاز محل کار خود را منزلتان با شرکت خدماتی اصفهان تماس بگیرید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *