سیم پیچ موتور چیست؟
سیم پیچ موتور الکتریکی این است که سیم پیچ ها در موتورهای الکتریکی سیم هایی هستند که در داخل سیم پیچ ها قرار گرفته اند و عموماً در اطراف یک هسته مغناطیسی آهنی با روکش پوشیده شده اند تا قطب های مغناطیسی را در حالی که با جریان تقویت می شوند شکل دهند. ماشین های الکتریکی در دو پیکربندی قطب میدان مغناطیسی اساسی یعنی قطب برجسته و قطب غیر برجسته در دسترس هستند. نمودار سیم پیچ موتور در زیر نشان داده شده است.
در دستگاه پیکربندی قطب برجسته ، قطب میدان مغناطیسی را می توان با یک زخم سیم پیچ تقریباً زیر سطح قطب تولید کرد. در پیکربندی قطب غیر برجسته ، سیم پیچ را می توان در شکاف های قطب پراکنده کرد. یک موتور قطبی سایه دار شامل یک سیم پیچ است که در اطراف قطب که فاز میدان مغناطیسی را نگه می دارد ، قرار می گیرد. برخی از انواع موتورها شامل هادی هایی با فلز ضخیم تر مانند ورق های فلزی هستند در غیر این صورت عموماً میله های مسی و در غیر این صورت آلومینیوم هستند. به طور کلی ، اینها نیروی محرک با القای الکترومغناطیسی هستند.
انواع سیم پیچ موتور
انواع سیم پیچ موتور دو نوع است که موارد زیر را شامل می شود.
سیم پیچ استاتور
سیم پیچ روتور
بر اساس اتصال سیم پیچ موتور ، سیم پیچ های آرماتور به دو نوع طبقه بندی می شوند که شامل موارد زیر است.
سیم پیچ دور
سیم پیچ موج
سیم پیچ استاتور
شکاف روی هسته استاتور سیم پیچ سه فاز موتور سیم پیچ استاتور را حمل می کند. این سیم پیچ را می توان با منبع تغذیه AC سه فاز تامین کرد. سیم پیچ موتور سه فاز است که بر اساس نوع شروع استفاده شده به شکل ستاره یا دلتا متصل می شود.
موتور مانند قفس سنجابی می تواند به طور مکرر توسط استاتور ستاره به دلتا در حرکت باشد و بنابراین استاتور موتور را می توان به صورت دلتا متصل کرد. موتور القایی 3 فاز حلقه لغزش با درج مقاومت ها در حال پیشرفت است ، بنابراین سیم پیچ استاتور موتور القایی حلقه لغزش می تواند به شکل دلتا در ستاره باشد.
سیم پیچ روتور
در موتور ، قسمت چرخان به عنوان روتور شناخته می شود. روتور شامل سیم پیچ روتور و همچنین هسته روتور است. سیم پیچ روتور با تغذیه DC تغذیه می شود. روتور را می توان به دو نوع زخم فاز و قفس سنجابی طبقه بندی کرد.
هسته روتور قفس سنجابی از هسته آهنی استوانه ای تشکیل شده است که دارای شکاف خمیده بر روی سطح خارجی است که رساناهای آلومینیومی یا مسی روی آن قرار دارند. این اتصالات در انتها با استفاده از حلقه های مسی یا آلومینیومی کوتاه می شوند.
سیم پیچ دور
سیم پیچ دور یک نوع سیم پیچ آرماتور است. اتصال هادی را می توان در جایی انجام داد که خطوط و قطب ها به طور مشابه به هم متصل شده اند. قسمت نهایی هر سیم پیچ آرماتور با کموتاتور مرتبط است. تعداد برس های داخل سیم پیچ با تعداد خطوط موازی یکسان است. این سیم ها به طور مساوی به دو سیم پیچ قطبی مانند مثبت و منفی تقسیم می شوند. برنامه های سیم پیچ دور عمدتا شامل ماشین های با جریان بالا و ولتاژ پایین است. این سیم پیچ ها به سه نوع سیم پیچ ساده ، دوبلکس و سه تایی طبقه بندی می شوند.
سیم پیچ موج
سیم پیچ موج شامل خطوط موازی در بین دو برس مانند مثبت و منفی است. قسمت انتهایی سیم پیچ آرماتور اولیه را می توان با قسمت شروع قسمت کموتاتور سیم پیچ آرماتور بعدی با کمی فاصله همراه کرد. هادی های این نوع سیم پیچ را می توان با دو خط موازی در قطب ماشین متصل کرد. تعداد درگاه های موازی می تواند در جهت تعداد برس ها ، که برای ماشین های با ولتاژ بالا و جریان کم استفاده می شود ، برابر باشد.
سیم پیچ موتورهای تک فاز و سه فاز
محاسبه سیم سیم پیچ موتور را می توان با استفاده از اهم متر انجام داد. پایانه مثبت مولتی متر را که به رنگ قرمز است به ترمینال مثبت سیم پیچ های موتور وصل کنید. به همین ترتیب ، ترمینال منفی که به رنگ مشکی است را به ترمینال منفی سیم پیچ های موتور وصل کنید. خواندن دستگاه سیم پیچ موتور را می توان بر روی صفحه نمایش مولتی متر نشان داد که در اهم مقاومت دارد.
با کمک اهم متر ، منبع تغذیه را از موتور جدا کنید. متر سنج را روی اهم و به طور کلی محدوده را می توان از 3 تا 2 اهم انتظار داشت. اگر ما خواندن را مانند صفر مشاهده کنیم ، و یک مرحله کوتاه در بین آن رخ می دهد. به طور کلی ، اگر باز باشد ، بالاتر از 2K اهم یا بی نهایت خواهد بود.
بنابراین ، این همه در مورد مروری بر نظریه سیم پیچ موتور است. از اطلاعات بالا در نهایت ، می توان نتیجه گرفت که سیم پیچ ها با سیم های مسی ساخته شده اند که در اطراف یک هسته پیچیده شده اند تا انرژی الکترومغناطیسی ایجاد یا به دست آورند. سیم مورد استفاده در سیم پیچ ها باید محافظت شود. اما در برخی موارد ، ما می توانیم سیم پیچ ها را مانند مس برهنه ببینیم ، اما به سادگی با مینا پوشانده شده است. متداول ترین ماده برای سیم پیچ مس است. از آلومینیوم نیز می توان استفاده کرد اما باید ضخیم تر باشد تا بار مشابهی را به طور ایمن نگه دارد. سیم پیچ مسی امکان ایجاد یک موتور کوچک را می دهد.
چگونه می توانم بفهمم که خانه من از طریق تک فاز یا سه فاز متصل است؟
دو سیم: اتصال تک فاز
اگر اتصال تک فاز است ، دو سیم به پانل سرویس برق شما وارد می شود:
سیم سیاه یا قرمز “زنده”
یک سیم آبی “خنثی”
اختلاف ولتاژ 230 ولت این دو سیم را از هم جدا می کند.
3 یا 4 سیم: اتصال سه فاز
اگر اتصال سه فاز است ، 3 یا 4 سیم به پانل سرویس برق شما وارد می شود ، مطابق آنچه که برقکار شما قادر به نصب با شبکه کمکی موجود کرده است.
سه سیم “زنده”: سیاه ، قرمز ، قهوه ای یا خاکستری
یک سیم آبی “خنثی”
در بیشتر مواقع ، اختلاف ولتاژ 230 ولت هر سیم زنده را از نول جدا می کند ، در حالی که بین دو سیم زنده 400 ولت اختلاف ولتاژ وجود دارد. این امر باعث می شود که هم کابل های داخلی با 230 ولت و هم ماشین های با ولتاژ 400 ولت (برای مثال شارژر اتومبیل) تامین شود.
توجه داشته باشید که برخی از خانه ها دارای سه فاز 3 23 230 ولت هستند ولتاژ 230 ولت هر سیم را جدا می کند و هیچ سیم خنثی وجود ندارد.
موتورهای تک فاز
موتورهای تک فاز در منازل ، ادارات ، کارگاه ها و غیره بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ، زیرا برق مورد نیاز اکثر خانه ها و ادارات تک فاز است. علاوه بر این ، موتورهای تک فاز قابل اعتماد ، ارزان از نظر هزینه ، ساخت ساده و تعمیر آسان هستند.
موتورهای الکتریکی تک فاز را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:
موتور القایی تک فاز (فاز تقسیم ، خازن و قطب سایه دار و غیره)
موتور سنکرون تک فاز
موتور دافعه و غیره
موتور های سه فاز
موتورهای سه فاز نوعی موتور AC هستند که نمونه خاصی از موتور چند فازی هستند. این موتورها می توانند یک موتور القایی (که موتور ناهمزمان نیز نامیده می شود) یا یک موتور همزمان باشند. موتورها از سه جزء اصلی تشکیل می شوند – استاتور ، روتور و محفظه.
استاتور شامل یک سری ورقه های فولادی آلیاژی است که در اطراف آنها با سیم پیچیده شده و سیم پیچ های القایی ایجاد می کند ، یک سیم پیچ برای هر فاز منبع برق. سیم پیچ های استاتور از منبع تغذیه سه فاز تغذیه می شوند.
روتور همچنین دارای سیم پیچ های القایی و میله های فلزی است که برای ایجاد یک مدار متصل شده اند. روتور محور موتور را احاطه کرده و جزء موتور است که برای تولید انرژی مکانیکی موتور می چرخد.
محفظه موتور روتور را با محور موتور خود روی مجموعه ای از یاطاقان نگه می دارد تا اصطکاک محور چرخشی را کاهش دهد. محفظه دارای درپوش های انتهایی است که پایه های یاتاقان را نگه می دارد و دارای یک فن است که به محور موتور متصل شده است و با چرخاندن محور موتور می چرخد. فن چرخان هوای محیط را از بیرون محفظه بیرون می کشد و هوا را در استاتور و روتور مجبور می کند تا اجزای موتور را خنک کرده و گرمای تولید شده در سیم پیچ های مختلف را از مقاومت سیم پیچ دفع کند. این محوطه همچنین به طور معمول دارای باله های مکانیکی در قسمت بیرونی است که برای انتقال بیشتر گرما به هوای خارج استفاده می شود. درپوش پایانی همچنین مکانی برای اتصال اتصالات الکتریکی برای برق سه فاز به موتور ارائه می دهد.