روغن هیدرولیک چیست

روغن هیدرولیک چیست

سیستم‌های هیدرولیکی در ماشین‌‌آلات، تجهیزات و صنایع مختلفی یافت می‌شوند. علاوه بر این چنین سیستم‌هایی در کشاورزی، ساخت‌وساز، معدن، کشتی‌سازی، هوانوردی، صنعت هوا و فضا، مواد شیمیایی، پزشکی، غذا، فناوری‌های زیست‌محیطی و غیر به کمک انسان آمده و کار او را آسان‌تر کرده‌اند. در چنین سیستم‌هایی انتقال انرژی و نیرو از طریق سیالات صورت می‌گیرد. سیستم‌های هیدرولیکی مختلف با روغن هیدرولیک متفاوتی کار می‌کنند. با ما همراه باشید تا در‌رابطه‌با انواع روغن هیدرولیک بیشتر بدانید.

همه چیز درباره روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک چیست؟

لازم است پیش از هر چیز ابتدا بدانیم که روغن هیدرولیک چیست و دقیقاً درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. در حقیقت، روغن هیدرولیک نوعی سیال است که وظایف مختلفی دارد. روغن هیدرولیک سبب انتقال قدرت یا انرژی از قطعه‌ای به قطعه دیگر می‌شود. به‌علاوه این سیال به‌عنوان روان‌کننده و درزگیر نیز عمل می‌کند. ناگفته نماند که روغن هیدرولیک تجهیزات را خنک کرده و آلودگی‌ها را از اطراف آن‌ها به‌جای دیگری انتقال می‌دهد.

برای خرید روغن هیدرولیک با بهترین قیمت کلیک کنید.

تقسیم‌بندی هیدرولیک‌ها

هیدرولیک به دو گروه کلی هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک تقسیم‌بندی می‌شود. به هیدرولیک‌هایی که کاربردهای هیدرودینامیکی دارند، روغن‌های انتقال قدرت گفته می‌شود؛ اما انواع روغن هیدرولیک کاربرد هیدرواستاتیکی دارند. گروه دوم تحت‌فشار زیاد و سرعت جریان کم مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ ازاین‌رو، روغن هیدرولیک نباید متراکم شود تا بتواند قدرت را به‌خوبی انتقال دهد.

لازم به ذکر است که وقتی صحبت از سیالات روان‌کننده می‌شود، پس از روغن‌موتور، روغن‌های هیدرولیک جایگاه دومین و مهم‌ترین روان‌کننده را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع روغن‌های هیدرولیک در سه زمینه اصلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این سه حوزه هیدرولیک ثابت، متحرک و هیدرولیک هوانوردی هستند.

برای هر یک از این کاربرد‌ها روغن هیدرولیک خاصی موردنیاز است که ویژگی‌های مناسب برای عملیات موردنظر را داشته باشد. درصورتی‌که انواع روغن هیدرولیک در جای مناسب به کار بروند، ‌ مصرف انرژی و سایش دستگاه و قطعات را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه، فواصل دفعات سرویس و نگهداری دستگاه طولانی‌تر شده و عمر آن نیز، افزایش پیدا می‌کند.

خواص متفاوت روغن هیدرولیک

روغن‌های هیدرولیک و موارد استفاده از آن

همچون دیگر سیالات روان‌کننده، روغن هیدرولیک را به دو گروه مجزا یعنی معدنی و مصنوعی تقسیم‌بندی می‌‌شود. روغن‌های هیدرولیک معدنی از نفت به دست می‌آیند؛ اما روغن‌های مصنوعی، به طور مصنوعی تولید می‌شوند.
روغن‌های هیدرولیک تنها به این دو گروه محدود نمی‌شوند و نمونه‌های متفاوت بسیاری دارند. به طور مثال تعدادی از آن‌ها در برابر آتش بسیار مقاوم هستند. از دیگر انواع روغن هیدرولیک می‌توان به روغن‌های زیست‌تخریب‌پذیر، صنایع غذایی، متحرک یونیورسال STOU و UTTO و سیالات هیدرولیک هواپیما اشاره کرد.

انتخاب روغن هیدرولیک

اکنون می‌دانید که روغن‌های هیدرولیک، ‌ کاربردهای متفاوتی دارند. علاوه بر این، همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، سیستم‌های هیدرولیک در جای‌جای زندگی ما مورداستفاده قرار می‌گیرند و در هر صنعتی یافت می‌شوند. ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات بسیاری وجود دارند که مجهز به سیستم هیدرولیکی هستند و برای اینکه عمل کنند به روغن هیدرولیک نیاز‌ دارند. باتوجه‌به این موارد، انتخاب هیدرولیک بسیار حائز اهمیت است و باید بادقت انجام شود.

برای اینکه از بین انواع روغن هیدرولیک نمونه مناسبی را بخرید، لازم است به عوامل مختلفی توجه کنید. از این عوامل می‌توان به طراحی و نوع سیستم هیدرولیک، طراحی و نوع پمپ هیدرولیک، محدوده دما، محدوده فشار و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرد.

روغن هیدرولیک بر پایه مواد معدنی

زمانی که نفت خام می‌شکند، روغن هیدرولیک به دست می‌آید. پس از آن، ‌ این روغن به حدی تصفیه می‌شود که بتواند به‌عنوان روان‌کننده مورداستفاده قرار گیرد. در مرحله بعد به این نوع روغن‌ که بر پایه مواد معدنی است، مواد دیگری اضافه می‌شود. این کار خواص ضدسایش، ضدزنگ زدگی و اکسیداسیون، بهبود شاخص ویسکوزیته و غیره را به روغن هیدرولیک اضافه می‌کند.
علاوه بر این، ‌ ترکیب این مواد با این نوع از انواع روغن هیدرولیک کاهش خوردگی، سایش و آلودگی سیستم‌های هیدرولیک را در پی دارد. همچنین، این کار سبب افزایش مقاومت روغن هیدرولیک در برابر تغییر دما می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت روغن‌های هیدرولیک بر پایه مواد معدنی در مقایسه با نمونه‌های مصنوعی، کمتر است.

روغن هیدرولیک مصنوعی

هر نقصی که در روغن هیدرولیک معدنی دیده می‌شود، در روغن هیدرولیک مصنوعی برطرف شده است. روغن‌های هیدرولیک مصنوعی در دماهای زیاد کارایی ثابت و پایداری اکسیداسیون عالی را ارائه می‌دهند. شایان‌ذکر است که این نوع روغن‌ها زیست‌تخریب‌پذیر هستند. همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم این نمونه روغن‌های هیدرولیک نسبت به روغن‌های معدنی گران‌تر هستند. به‌علاوه امکان دارد این نمونه از انواع روغن هیدرولیک سمی باشند.

روغن هیدرولیک مقاوم در برابر آتش

روغن‌های هیدرولیک معدنی و مصنوعی در ساخت روغن‌های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش به کار می‌روند. همان‌طور که از نام این گروه از روغن‌ها پیدا است، ‌ روغن‌های مقاوم در برابر آتش اغلب در جاهایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که احتمال آتش‌سوزی بالا باشد. از کاربردهای این نوع روغن‌های هیدرولیک می‌توان به هوانوردی، معدن، کارخانه فولاد و ریخته‌گری اشاره کرد.

استفاده از روغن هیدرولیک مقاوم در برابر آتش در معدن

روغن هیدرولیکی که به‌سرعت تجزیه می‌شود

به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست، استانداردهایی که در ساخت روغن‌های هیدرولیک باید رعایت شوند، روبه‌رشد بوده و دائماً ارتقا می‌یابند؛ ازاین‌رو، ‌ این نوع از انواع روغن هیدرولیک به‌صورت ثابت و متحرک در تجهیزات صنعتی، جنگلداری، معدن، تونل سازی و تجهیزات خاک‌برداری کاربرد دارند. این روغن‌های هیدرولیک زیست‌تخریب‌پذیر که به‌جای روان‌کننده‌های معدنی مورداستفاده قرار می‌گیرند، به چهار گروه تقسیم می‌شوند. این چهار گروه عبارت‌اند از:

  • انواع روغن‌های گیاهی نا‌محلول در آب
  • روغن‌های هیدرولیک نا‌محلول در آب
  • روغن‌های هیدرولیک محلول در آب
  • محصولات هیدروکربنی

روغن‌های هیدرولیکی که در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند

در انتخاب روغن‌های هیدرولیک مناسب برای صنایع غذایی، ‌ باید به این سؤال پاسخ داد که آیا روغن با مواد غذایی در تماس خواهد بود یا خیر. درصورتی‌که پاسخ مثبت بود، باید از روغن‌های هیدرولیکی که تماس آن‌ها با مواد غذایی خطری به دنبال ندارد، استفاده شود. دستورالعمل‌هایی بین‌المللی متعددی برای ساخت این نوع از انواع روغن هیدرولیک وجود دارد. آن‌ها بیان می‌کنند چه روغن‌های پایه‌ و مواد افزودنی را می‌توان در ساخت این سیالات هیدرولیک مورداستفاده قرار داد.

روغن‌های هیدرولیک متحرک STOU و UTTO یونیورسال

روغن انتقال تراکتور جهانی (UTTO) و روغن جهانی سوپر تراکتور (STOU) نیز از دیگر نمونه‌های روغن هیدرولیک هستند. این نوع روغن‌ها و مایعات هیدرولیکی در گیربکس‌ها و سیستم‌های هیدرولیک ماشین‌آلات کشاورزی و تراکتورها به کار می‌روند.

روغن‌های هیدرولیک هواپیما

روغن‌هایی که در سیستم‌های هیدرولیک هواپیماها به کار می‌روند، ‌ روغن‌های هیدرولیک هواپیما نام دارند. این نوع روغن‌ها مقامت خوبی در برابر فشار بالا و شرایط آب‌وهوایی سخت همراه با تغییرات شدید دما، از خود نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که این نوع از انواع روغن هیدرولیک در برابر آتش مقاوم بوده و هیچ آلودگی در پی نخواهند داشت.

صفر تا صد روغن هیدرولیک

سخن پایانی

سیستم‌های هیدرولیکی در جای‌جای زندگی ما حضور دارند و سبب راحت‌تر شدن و پیشرفت آن شده‌اند. این سیستم‌ها تنها در حضور روغن هیدرولیک کار می‌کنند؛ اما آنچه در اینجا اهمیت دارد، انتخاب روغن هیدرولیک است. هر نوع روغن هیدرولیک خواص متفاوتی دارد؛ ازاین‌رو لازم است که هرکدام در جای درستی مورداستفاده قرار گیرند. در این مقاله انواع روغن هیدرولیک ‌را مورد بررسی قرار دادیم تا شما بتوانید‌ باتوجه‌به نیاز سیستم موردنظر خود مناسب‌ترین نوع را خریداری کنید.

از جمله روغن های هیدرولیک مرغوب در بازار ایران می توانیم به روغن هیدرولیک بهران اشاره کنیم.

در بازرگانی صدرا شیمی روغن های زیر به فروش می رسد:
بهران هیدرولیک ۴۶ H
بهران هیدرولیک ۶۸ H

بهران هیدرولیک ۱۰۰ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *