جوشکاری زیر اب

جوشکاری زیر اب چیست؟

جوشکاری زیر آب از زمان جنگ جهانی دوم پدید آمد و برای تعمیر کشتی هایی که به تعمیر نیاز داشتند بکار می رفته. این کار در زمان کمی انجام می شده و همچنین هزینه کمی هم به همراه دارد چراکه انتقال کشتی ها به خشکی و تعمیر آن ها هزینه زیادی داشته و زمان بر بوده. همچنین استفاده از این روش در زمان های استخراج نفت و گاز بسیار رایج است. جوشکاری زیر آب یکی از کار هایی است که خطراتی هم دارد. در ادامه مطالب شما را با انواع روش های جوشکاری زیر آب و معایب و مزایای آن آشنا می کنیم. پس همراه ما باشید.

کمتر شرکت پیدا میشود که بتواند خدمات جوشکاری زیر اب را داشته باشد و معمولا پتروشیمی ها با استخدام و اموزش افراد نیاز های خود را برطرف میکنند.

برای تماس با جوشکار سیار اصفهان کیلیک کنید و با ما تماس بگیرید.

انواع روش های جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب بسته به محیطی جوشکاری به 2 صورت انجام می شود :

  • جوشکاری خشک

جوشکاری خشک را برای محفظه های مورد نظر برای جوشکاری استفاده می کنند که اطراف سازه بسته و پلمپ می شوند انجام می شود. این محفظه ها و اتاقک ها از هوای فشرده پر می شوند تا فشار داخل و خارج این محفظه به تعادل برسد. اینه جوشکاری هزینه بالایی دارد و از آن به ندرت و در مواقعی که به جوشکاری با کیفیت بسیار بالا نیاز باشد، استفاده می شود. جوشکاری خشک خودش شامل دو دسته است. یکی جوشکاری تحت فشار اتمسفری و دیگری جوشکاری تحت فشار هیدرواستاتیک آب انجام می شود.

  • جوشکاری مرطوب

این جوشکاری همانطور که از نامش مشخص است در آب انجام می شود و به همین علت باید برای جوشکاری از انواع الکترود هایی استفاده شود که ضد آب اند. جوشکاری مرطوب هم مانند جوشکاری خشک در چند دسته انجام می شود : 1- جوشکاری قوسی با گاز یا الکترود فلزی  2- جوشکاری اصطکاکی  3- جوشکاری قوسی با الکترود پوشش دار

جوشکاری مرطوب به این صورت انجام می شود که منبع تغذیه روی سطح آب است و با کابل های مخصوصی به ابزار مورد نیاز جوشکار وصل می شود. جوشکاری های مرطوب برای تعمیرات فولاد های کم کربن بکار می رود؛ زیرا هیدروژن زیادی وجود دارد و ترک خوردگی های زیادی در جوش بوجود می آید. جالب است بدانید که برای این جوشکار های مرطوب باید از جریان مستقیم برق و الکترود منفی استفاده کرد.

مزایای جوشکاری خشک

در جوشکاری خشک هم معایب وجود دارد و هم مزایایی را می توان مشاهده کرد. از مزایای این نوع جوشکاری زیر آب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان کنترل شرایط : در جوشکاری خشک محل اتصال را قبل از شروع کار می توان بررسی کرد و بعد از کار هم می توان بر روی جوشی که در قطعه ایجاد شده، کنترل داشت.
  • ایمنی بالا : همانطور که در بالا اشاره کردیم این کار در محفظه ها و اتاقک های مخصوصی انجام می شود که باعث بالا رفتن ایمنی کار می شود و غواص از جریان ها مصون می ماند.
  • کیفیت و تنوع کار : یکی از مزایای بسیار هیجان انگیز این نوع جوشکاری این است که تمامی مراحل مورد استفاده در جوشکاری در فضا های باز را می توان در این روش پیاده کرد. در جوشکاری خشک کیفیت کار بسیار بالاست و آن هم به این دلیل است که هیدروژن در این روش کم تر تولید می شود و جوش ترک نمی خورد.

معایب جوشکاری خشک

معایب جوشکاری خشک را می توان به صورت زیر بیان کرد :

  • هزینه بسیار بالا : ما در بالا بیان کردیم که این روش هزینه زیادی را به همراه دارد. علت بالا بودن هزینه این روش آن است که به تجهیزات و اتاقک های مخصوصی نیاز دارد و برخی مواقع لازم است از اتاقک های جدید استفاده کرد که مسلما هزینه زیادی دارد.
  • تجهیزات مخصوص : انجام جوشکاری خشک با استفاده از تجهیزات خاصی ممکن است. بخصوص اتاقک و محفظه مورد نیاز برای این کار باید با مراحل پیچیده ای ساخته شود.
  • تاثیر عمق آب بر روی جوشکاری : عمق آب بر روی جوشکاری بسیار تاثیر گذار است. جوشکاری ها در عمق های زیاد باید با شرایط خاصی انجام شود. برای مثال حتما باید از ولتاژ های بالایی برای این کار استفاده کرد. اتاقک هایی که برای جوشکاری در عمق های متفاوت ساخته می شوند، متفاوت اند. پس برای جوشکاری در اعماق زیاد باید هزینه بیش تری پرداخت کرد.

مزایای جوشکاری مرطوب

این جوشکاری هم مانند جوشکاری خشک مزایایی دارد. این مزایا عبارتند از :

  • هزینه کم : این جوشکاری نسبت به جوشکاری خشک هزینه کمتری دارد. زیرا در این نوع جوشکاری زیر آب، از وسایل و تجهیزات ساده تری استفاده می شود. به همین علت است که این جوشکاری ، رایج ترین نوع در جوشکاری زیر آب است.
  • دسترسی بالا : یکی از اصلی ترین مزایای این جوشکاری، دسترسی بالای آن است. به این معنا که با این روش می توان جوشکاری را روی تمامی قسمت های سازه اعمال کرد.
  • سرعت کافی و مناسب : در جوشکاری مرطوب به علت اینکه به محفظه و اتاقک برای انجام جوشکاری نیاز ندارد، سرعت کار بالا می رود و جوشکاری به سرعت انجام می شود.

خدمات جوشکاری اصفهان با بهترین جوشکاران حرفه ایی را از ما بخواهید.

معایب جوشکاری مرطوب

این روش نه تنها مزایای زیادی دارد بلکه عیوبی هم دارد. این عیوب شامل موارد زیر اند :

  • توانایی دیدن جوشکار : در این روش به علت اینکه در آب بدون هیچ محفظه ای انجام می شود می تواند توانایی دید جوشکار را کم کند. در نتیجه کیفیت کار هم تحت تاثیر قرار می گیرد. حتی در این روش ، ایمنی جوشکار به خطر می افتد.
  • وجود هیدروژن : هیدروژن با مقدار بالایی در این روش جوشکاری زیر آب ایجاد می شود. حالا این هیدروژن در نزدیکی با گرمایی است که از جوشکاری بوجود می آید و اشکالاتی را ایجاد می کند. همچنین این هیدروژن بوجود آمده می تواند باعث ترک خوردن جوش شود.
  • بخار آب : در طول جوشکاری مرطوب بخار آب هم تولید می شود و می تواند باعث تخلخل شود.
  • آبدیده شدن : از دیگر ایراداتی که در این روش وجود دارد، آبدیده شدن جوش است و باعث می شود تا جوش سختی زیادی پیدا کند و قابلیت کش پذیری هم به تناسب کاهش پیدا می کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *