تیر اهن و ویژگی های ان

تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی ازاصلی‌ترین مقاطع فولادی می‌باشد که در کارهای صنعتی و ساختمان‌سازی استفاده‌ی بسیاری خواهد داشت. کار اصلی تیرآهن، تحمل بار وارد شده بر ساختمان می‌باشد. این وسیله، دارای انواع گوناگونی است و کارخانجات زیادی در کشور ما وجود دارند که این محصول را تولید خواهند کرد. تیرآهن در میان مقاطع فولادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد به گونه‌ای که بدون این محصول، ساختمان‌های اسکلت فلزی، به وجود نخواهند آمد. تیرآهن به عنوان یک جزء ابتدایی و مهم هر کارساختمانی می‌باشد که از مخلوط شدن تیر فلزی با عنصرهای چوبی حاصل خواهد شد. تقریبا حدود دویست سال پیش، تیرآهن و فولاد معنای ویژه‌ای نداشتند. بین سال‌های 1730 تا 1830 اکتشافات بسیاری در حیطه‌ی آهن‌آلات شکل گرفت. بعد از آن، انواع گوناگونی از فلزها مانند فولاد، آهن و چدن تولید شدند که استفاده‌های مختلفی داشتند. در همان ابتدای کشف این وسیله‌ی فولادی، از آن به عنوان درِ خانه‌های مسکونی، حصار و موردهایی مانند این به کار می‌بردند. در سال‌های بعد تیرآهن به عنوان یک مقطع فولادی مهم معروف شد و به تدریج جای چوب را گرفت. برای ساخت خیلی از وسایل از قبیل ریخته‌گری، کوره و غیره هم آهن را به کار بردند. طبق مطالبی که گفته شد در حقیقت، تیرآهن‌های فولادی در سال 1900، پیشرفت و رشد چشمگیری داشتند و دقیقا از این سال به بعد، تقاضا برای این وسیله بسیار شد.

کاربرد تیر اهن بسیار بیشتر از صنعت ساختمان است ولی سعی ما بر این است تا در مورد کاربرد تیر اهن در ساختمان گفت و گو کنیم.

خرید تیر اهن اصفهان با بهترین قیمت ،کلیک کنید و با تماس با ما از بهترین قیمت تیر اهن اصفهان مطلع شوید.

نقاط قوت و نقاط ضعف استفاده از تیرآهن

یکی از مهمترین مقاطع فولادی تیرآهن می‌باشد و به کار بردن آن در ساختمان‌های فولادی، نقاط قوت بسیاری دارد که در زیر آنها را بیان خواهیم کرد :

  • برای وصل کردن قطعه‌های گوناگون به یکدیگر در سازه‌های فولادی متناسب می‌باشند.
  • پیاده‌سازی و نصب آن سرعت زیادی به همراه دارد.
  • تیرآهن‎ها در ارتفاعات بلند ، کاربردهای بسیاری خواهند داشت.
  • اجزایی می‌باشند که به شکل پیش‌ساخته در کارخانه موجود می‌باشند.

همچنین تیرآهن در کنار همه‌ی مزایایی که خواهد داشت، از نقاط ضعفی هم بهره‌مند می‌باشد که در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت :

ضعیف بودن در حرارت بالا: با زیاد شدن حرارت از مقاومت ساختمان کاسته خواهد شد یعنی اگر دمای بدنه‌ی تیرآهن به 600 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، تعادل ساختمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

نابود شدن و خوردگی فلزات در برابر مولفه‌های خارجی: اجزای فلزی که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند، در اثر برخورد با مولفه‌های خارجی دچار خوردگی خواهند شد و همین مسئله موجب کم شدن اندازه‌ی قطعه‌های فلزی مانند تیرآهن می‌شود. پس در پایان با زیاد شدن قیمت‌های حفاظت و نگهداری ساختمان مواجه خواهید شد.

وصل شدن نامناسب قطعه‌ها به یکدیگر: در سازه‌های فلزی، اتصال تیرآهن به یکدیگر با پرچ ، پیچ وجوش امکان‌پذیر می‌باشد، ولی در برخی موارد احتمال دارد به علت نداشتن مهارت جوشکاران، این کار به طور صحیحی پیش نرود و پس از سپری شدن زمان، حوادثی برای پروژه‌های ساختمانی به وجود آورد.

فرآیند ساخت تیرآهن

یکی از راه‌های رایج برای فرم‌دهی فلزات، نورد گرم می‌باشد. عملیات ساخت تیرآهن، دارای مرحله‌های مختلف نورد خواهد بود. نورد در اصطلاح به فرآیندی گفته خواهد شد که در آن فلز به حرارت نرم‌شوندگی خود برسد. فرآیند تولید تیرآهن به شکل کلی در مراحل زیر تعریف می‌شود :

  • اول شمش فولادی با مقطع و طول معین را درون کوره‌های حرارتی نورد می‌ریزند و بعد از این که به دمای مدنظر برسند، از مجموعه‌ی غلتک‌ها رَد داده خواهند شد و در نهایت با این عمل، مقطع آن کم و طول آن زیاد می‌شود.
  • در مرحله‌ی پایانی، با رَد شدن از غلتک‌های نورد میانی و پایانی، به صورت تیرآهن در‌می‌آیند و در ابعاد گوناگون، بریده خواهند شد.

طریقه‌ی برش تیرآهن

قیچی‌های متراژ را برای بریدن تیرآهن به کار می‌برند، در زیر دو طریقه‌ی برش را بیان خواهیم کرد :

راه اول:  برش به روش سرد (روش کوپال)، این راه به واسطه‌ی دستگاه قطع کن سنگین شکل می‌گیرد که این دستگاه به برش گیوتین مجهز می‌باشد که تیرآهن را در راستای خط منکسر قطع می‌کند.

راه دوم: برش به روش گرم ( روش برنول)، برش به واسطه‌ی‌ لوله‌ی‌ برنول امکان‌پذیر می‌باشد، که شعله‌ای به رنگ‌ بنفش که از گاز اتین و اکسیژن به وجود آمده را منتشر می‌کند.

فروش مستقیم تیر اهن اصفهان از کارخانه در شرکت  اهنان.برای تماس با ما و استعلام قیمت تیر اهن اصفهان کلیک کنید.

دسته بندی تیرآهن براساس کارایی:

تیرآهن اصلی: این گونه از تیرآهن‌ها به ستون‌ها وصل خواهند شد. کار اصلی این گونه تیرمنتقل کردن بار از تیرهای جانبی به طرف ستون‌ها می‌باشد.

تیرآهن جانبی: یک نوع تیرآهن افقی است که به تیرهای اصلی متصل هستند. کارایی این تیرها به شکلی است که بار را به تیر اصلی منتقل خواهد کرد دقت کنید که این گونه از تیرآهن‌ها به شکل مستقیم به ستون‌ها متصل نشده باشند.

تیرآهن کلاف: این گونه از تیرآهن به دو تیر عرضی که در سقف و خرپای ستون‌ها تعبیه شده‌اند متصل هستند. عملکرد تیرآهن کلاف منتقل کردن بار تیر عرضی به ستون‌ها می‌باشد. دقت کنید که این گونه از تیرآهن‌ها در خرپای سقف به شکل عمومی استفاده نمی‌شوند.

نحوه‌ی بازرسی تیرآهن

مثل هر کالای دیگری تیرآهن‌ها را پس از تولید تحت تست‌هایی قرار خواهند داد. یکی از این تست‌ها مشخص نمودن میزان ترکیباتی است که مقطع تیرآهن را تشکیل می‌دهند. از تست‌های دیگری که مقطع تیرآهن را ارزیابی می‌نمایند، می‌توان تست کشش و خمش را نام برد. به این ترتیب می‌توان بر اساس استانداردهای ملی و جهانی درصد تحمل بار کششی و خمشی آن‌ها را بدست آورد. تیرآهن ساخته شده باید دارای سطحی صاف باشد. به علاوه آن‌ها باید فاقد هر گونه شکاف، ناخالصی، زنگ زدگی و غیره باشند.در صورتی که این عیب‌ها کم باشند، می‌توان با سنگ زنی آن ها را رفع کرد.

خرید تیرآهن

اگر تمایل به خریدن تیرآهن در بازار آهن ایران را داشته باشید باید به بعضی نکات دقت کرد.پیش از خریدن تیرآهن باید مقداری اطلاعات فنی و تخصصی بدست آورید. از مهمترین قطعات بدنه‌ی یک سازه فولادی یا ساختمانی تیرآهن است که در حین خرید باید آگاهی کافی را در مورد استانداردها، اندازه‌ها، شرکت و درجه کیفیت کسب نماییم. یکی از موردهای مهم در حین خرید تیرآهن تشخیص گونه‌ی آن است. برای اینکه قادر باشید تیرآهن را طبق شکل ظاهری تعیین کنید باید با دو اصطلاح جان و بال تیرآهن آشنایی کافی داشته باشید. به دو لبه پایینی و بالایی تیرآهن بال و به بخش میانی که دو بال را بهم وصل می‌کند جان تیرآهن گفته می‌شود. همچنین پیش از خرید تیرآهن لازم می‌باشد در مورد نام‌گذاری و اندازه‌ی تیرآهن هم آگاهی بیشتری داشته باشید.

شرکت اهنان به عنوان بزرگترین شرکت اهن الات اصفهان اماده فروش انواع اهن از جمله میلگرد اصفهان و تیر اهن اصفهان و …… با بهترین قیمت میباشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *