انواع رنگ ساختمان و کاربردهای آن

انواع رنگ ساختمان و کاربردهای آن

انواع رنگ ساختمان و کاربردهای آن از جمله نکات مهمی است که هر نقاش ساختمان حرفه ای و متخصص در این زمینه بر آن تسلط کامل دارد. امروزه رنگ ها به وفور با تنوع بسیار بالایی در بازار وجود دارند که اشخاص عادی هیچ سررشته ای در رابطه آنها ندارند. اگر قصد نقاشی ساختمان خود را داشته و در انتخاب رنگ مناسب دچار تردید شده اید از شما دعوت می کنیم حتما این مقاله را تا انتها با ما همراه شوید زیرا ما قصد داریم در اینجا بطور کامل به معرفی انواع رنگ و کاربردهای آنها بپردازیم.

بررسی انواع رنگ ساختمان

همانطور که مستحضر هستید، پیشرفت علم و تکنولوژی بر زندگی امروز بشر تاثیر بسزایی گذاشته است که رنگ ها نیز در این بین دستخوش این تغییرات قرار گرفته اند به نحوی که امروزه دیگر رنگ های ساختمانی و کاربرد آنها نسبت به گذشته و جندین دهه پیش بسیار متفاوت تر گشته است. در حال حاضر رنگ های موجود در بازار تنها به همان چند مدل رنگ ساده قدیمی خلاصه نمی گردد. بلکه اشخاص با طیف وسیعی از رنگ با تنوع کیفیت و کاربرد متفاوت رو به رو هستند که دست آنها را برای انتخاب کاملا باز گذاشته است. به این ترتیب هر کس می تواند با توجه به نیاز، بودجه، سلیقه و رنگ دلخواه خود چیزی را که دوست دارد انتخاب کند.

شرکت اصفهان خدمات، تمامی خدمات شما اعم از رنگ آمیزی ساختمانی به صورت حرفه ای و با قیمتی مناسب را انجام می دهد. فقط کافی است  به صفحه نقاشی ساختمان اصفهان مراجعه کنید و با ما تماس بگیرید.

 مهمترین انواع رنگ ساختمان در بازار

رنگ پلاستیکی، رنگ روغنی، رنگ آکریلیک، رنگ نانو، رنگ مولتی کالرو رنگ بلکا می باشد. در ادامه مطالب در هر کدام از این موارد را در یک مبحث جداگانه برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

۱- رنگ ساختمان پلاستیکی:

رنگ پلاستیکی یکی از انواع رنگ ساختمان می باشد که در زمره قدیمی‎ترین رنگ‌ های ساختمانی نیز قرار گرفته است. رنگ آمیزی با این رنگ، ساده بوده و نیاز به تخصص و مهارت چندان بالایی ندارد به نحوی که خود افراد نیز قادر هستند رنگ آمیزی با آن را انجام بدهند.
منتهی اشخاصی که تصمیم به رنگ آمیزی با این نوع رنگ دارند باید حواسشان باشد که رنگ را خیلی غلیظ و یا رقیق نسازند. چون اگر رنگ رقیق شود پوشش دهی آن ضعیف شده و باید چند بار رنگ آمیزی تکرار گردد.
اگر هم غلیظ شود روی سطح پخش نمی‌ شود و به شدت کیفیت رنگ آمیزی را پایین می آورد.
رنگ پلاستیکی یکی از انواع رنگ ساختمان است که بیشترین کاربرد آن برای سقف، داخل کمدها و انباری ‎ها است زیرا این‌ مکان ها خیلی کمتر کثیف شده و یا لکه می گیرند و رنگ پلاستیک جزو آن دسته از رنگ هایی است که زود کثیف می ‌شود.
اما باید گفت که این نوع رنگ بو ندارد و خیلی زود هم خشک می شود. همچنین از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

 ۲- رنگ ساختمانی روغنی:

یکی دیگر از انواع رنگ ساختمان، رنگ روغنی می باشد. این نوع رنگ‌ ساختمانی  به سه دسته مات، براق و نیمه مات تقسیم می‌ شود. هر کدام از این موارد کاربردهای خاص خود را داشته و در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
از آنجایی که رنگ‌ های روغنی براق دارای مقاومت، ماندگاری و پوشش دهی خوبی هستند انتخاب مناسبی برای تمام سطوح منجمله در و پنجره ‌ها می باشند.
اما لازم به ذکر است که با وجود پوشش دهی خوب، این نوع رنگ به درد مخفی کردن موج و ایرادات گچ کاری نمی خورند.
رنگ های روغنی براق قابل شستشو هستند و به خاطر آنکه براق می باشند نور را منعکس کرده و تاثیر خوبی جهت روشنایی بیشتر فضا دارند. اما رنگ ‌های روغنی مات قادر نیستند نور را بازتاب دهند ولی در عوض بسیار راحتر از رنگ های روغنی براق بر روی دیوار می‌ چسبند.
رنگ‌های روغنی نیمه مات، نیز به علت مات بودن نور را منعکس نمی کنند اما قادر به پوشاندن ایرادات گچ کاری به بهترین شکل هستند. دسته دیگر رنگ‌ های نیمه براق خیلی ملایم و زیبا هستند. به همین دلیل خیلی راحت تمیز شده و یک انتخاب عالی برای فضاهای مختلف مخصوصا آشپزخانه یا سالن پذیرای می باشند.
هر چند که رنگ های ‌روغنی قابل شستشو هستند اما به دلیل اینکه دارای بویی تندی می باشند چندان به مذاق خیلی ‌ها خوش نمی آیند.
امروزه بیشترین کاربرد رنگ های ‌روغنی برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، چوبی و خارج ساختمان است.

۳- رنگ‌ های ساختمانی نانو:

رنگ نانو یکی از انواع رنگ ساختمان است که به‌ صورت مایع در دسترس مردم قرار دارد. این نوع رنگ با تمام ابزار رنگ آمیزی مانند قلم ‌مو و غلطک قابل‌ اجرا می باشد.
مهمترین حسن این رنگ، عدم نیاز آن به حلال می باشد. زیرا معمولاً بدون حلال مورد استفاده قرار می گیرد. اگر گاهی اوقات هم نیاز به حلال داشته باشد از آب می توان استفاده کرد.
در میان انواع رنگ ساختمان نانو رنگی است که در هر شرایط جوی‌ از خودش مقاومت نشان می ‌دهد. به عبارت دیگر به سرمای شدید و گرمای زیاد حساس نبوده. بنابراین رنگ نانو یکی از گزینه‌ های بسیار خوب و ایده ال برای رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان ها می باشد. بطور کلی این نوع رنگ روی هر سطحی قابل‌ اجرا بوده و مهم نیست محل مورد نظر برای رنگ آمیزی دارای سطحی سیمانی، چوبی، فلزی و گچی باشد در هر حال رنگ نانو قابلیت پوشاندن آن را دارد.
در بین انواع رنگ ساختمان رنگ نانو دارای قابلیت مقاومت در برابر قارچ و باکتریها بوده و حتی می توان جهت شستشوی سطحی که با این نوع رنگ پوشانده شده است از صابون و دیگر شوینده های شیمایی استفاده کرد بدون آنکه نگران خراب شدن بافت رنگ بود.

۴. رنگ‌ های ساختمان اکریلیک

این نوع رنگ یکی از انواع رنگ ساختمان جدید بوده و طرفداران و مشتریان خاص خود را در بازار دارد.
رنگ نانو نسبت به دیگر رنگ های نام برده هم قابلیت شست ‌و شوی خیلی بهتری دارد و هم آنکه بی ضرر تر هست زیرا پایه رنگ اکریلیک آب است. به همین دلیل فاقد بوی آزار دهنده تینر می باشد.
در کل این نوع رنگ ساختمانی از دوستداران محیط زیست بوده و به همین دلایل هم هست که طرفداران آن در بازار روز به روز زیادتر می شوند.

۵- رنگ ‌های ساختمان مولتی کالر

رنگ مولتی کالر از دیگر انواع رنگ ساختمان بوده که ترکیبی از چند رنگ مختلف با طرح‌های متفاوت است. رنگ مولتی کالر دارای ظاهری برجسته است و اغلب کاربردهای تزئینی دارد.
از آنجایی که این نوع رنگ نیاز به هیچ حلال یا ترکیب نفتی‌ برای استفاده ندارد کار کردن با آن بسیار راحت و بی درد سر می باشد. در نتیجه می توان بدون هیچ محدودیتی از آن برای استفاده در فضاهای بسته مانند داخل منازل استفاده کرد.
از طرفی این نوع رنگ به نسبت مابقی رنگ ‌ها خاصیت چسبندگی خوبی داشته و براحتی روی هر سطحی قابل ‌اجر است. رنگ ‌های ساختمانی مولتی کالر تنوع رنگ و بافت خیلی خوبی دارند. همین امر سبب گشته است که افراد بسته به سلیقه و سبک دکوراسیون محیط زندگی خود انواع مختلفی از این نوع رنگ را انتخاب نمایند.

6- رنگ ساختمانی بلکا

رنگ بلکا نیز یکی از انواع رنگ ساختمان است که چندان در قالب رنگ جایی ندارد. به عبارت دیگر بلکا یک نوع پوشش سلولزی است مواد تشکیل دهنده آن الیاف طبیعی همچون پنبه می باشد. در واقع این پوشش طبیعی را می توان به عنوان یک‌ جایگزین خوب برای کاغذ دیواری در نظر گرفت.
لازم به ذکر است که رنگ بلکا نیاز به زیر سازی نداشته و عیب‌ های کار را بطور کامل می پوشاند. همچنین می تواند به عنوان یک عایق سرما و حرارتی مناسب نیز باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *