استاندارد جوشکاری در میلگرد

استاندارد جوشکاری در میلگرد

جوشهای مقاومت الکتریکی که در فرآیند ساخت تقویت کننده سیم جوشی یافت میشوند، توسط ماشینهای جوشکاری کنترل شده کامپیوتری در یک محیط کنترل شده انجام میشوند. ترکیبی از فشار و گرمای تولید شده توسط تکانه های الکتریکی، سیم های متقاطع را به یکدیگر جوش می دهد. در این جوشکاری هرگز درگیر فرآیند جوشکاری واقعی نیستند و هیچ ماده پرکننده یا سایر مواد خارجی وارد نمی شود.
در جوشکاری فولاد تقویت کننده سازگاری روشهای جوشکاری باید در نظر گرفته شود و زمانی که نیاز به جوشکاری قوس الکتریکی دستی فولاد تقویت کننده است، به دقت نظارت شود. جوش پذیری با ترکیب شیمیایی فولاد تعیین می شود و باعدد معادل کربن (CE) توصیف می شود. کربن عنصر سخت کننده اولیه در فولاد است. سختی و استحکام کششی رابطه معکوس با شکل پذیری و جوش پذیری دارند. با افزایش محتوای کربن تا 0.85٪، سختی و استحکام کششی نیز افزایش می یابد. با کاهش محتوای کربن، شکل پذیری و جوش پذیری افزایش می یابد. CE یک مقدار تجربی در درصد وزنی است که مربوط به اثرات ترکیبی عناصر آلیاژی مختلف مورد استفاده در ساخت فولاد کربنی با مقدار کربن معادل است. این مقدار را می توان با استفاده از یک معادله ریاضی محاسبه کرد. هر چه مقدار CE کمتر باشد جوش پذیری مواد بیشتر است. کد جوش دو عبارت برای محاسبه CE ارائه می دهد. عبارت اول (معادله 1) فقط عناصر کربن و منگنز را در نظر می گیرد و برای همه میله ها غیر از مواد ASTM A706 استفاده می شود. دومین معادله جامع تر (معادله 2) برای ASTM A706 ارائه شده است و محتوای کربن، منگنز، مس، نیکل، کروم، مولیبدن و وانادیم را در نظر می گیرد.

جورشکار سیار اصفهان اماده انجام کلیه خدمات جوشکاری به صورت سیار در اصفهان میباشد.برای تماس کلیک کنید.

ترکیب شیمیایی برای هر دوره تولید متفاوت است، بنابراین مهم است که تجزیه و تحلیلی را بدست آوریم که با ماده خاصی که باید جوش داده شود مطابقت داشته باشد. هنگامی که عدد CE محاسبه شد، حداقل دمای پیش گرم و بین گذر از جدول 5.2 آیین نامه تعیین می شود. اگر گزارشات آزمایش مواد در دسترس نباشد و ترکیب شیمیایی مشخص نباشد، که به ویژه در تغییرات و الحاقات ساختمانی سازههای موجود رایج است، آییننامه بالاترین دمای پیشگرم و بینگذر را برای اندازه میله تقویتکننده مورد نظر تجویز میکند.

آیا میتوانید میلگرد را جوش دهید؟
میلگرد معمولاً از یک آلیاژ فولادی ملایم تشکیل شده است که یکی از رایج ترین مواد برای جوشکاری است. به طور کلی، میلگرد را می توان زمانی جوش داد که محتوای کربن در آلیاژ میلگرد کمتر از 2.1٪ باشد.

و اکنون، این مقاله بیشتر در مورد راهنمای نهایی برای جوشکاری میلگرد هر آنچه که باید در مورد میلگرد جوشکاری و نقش میلگرد در ساخت و ساز بدانید!

چرا میلگرد در بتن ضروری است؟
بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان برای پی ریزی ساختمان ها و سازه ها می باشد. سازندگان با استفاده از انواع مختلف بتن، دیوارها، پست ها، پایه ها، دال های کف، فونداسیون ها و موارد دیگر را ایجاد می کنند. تقریباً به هر ساختمانی نگاه دقیق تری بیندازید و متوجه خواهید شد که بتن نقش مهمی در ساخت آن داشته است.

با این حال، انجام همه این کارها به خودی خود فقط بتن نیست.
بتن به خودی خود مستعد ترک است و اگر تنها با استفاده از بتن ساختمان بسازید، احتمال زیادی

وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی ساختمان فرو بریزد، ترک بخورد یا به سادگی از بین برود.
بتن در کشش ضعیف است اما در هنگام فشرده شدن قوی است. این بدان معناست که باید راهی برای افزایش مقاومت کششی بتن پیدا کنیم تا قابل اعتمادتر و بادوام تر شود. چیزی هیچ مالک ساختمانی نمی خواهد ببیند این است که ساختمان جدید یا پروژه ساخت و ساز او ترک خورده و اطراف آنها از هم می پاشد.

پس راه حل چیست؟
با تقویت بتن با میلگرد فولادی ملایم، مقاومت کششی بتن را تا حد زیادی افزایش می دهید. در مقاله زیر قصد داریم نگاهی دقیقتر به میلگرد، چیستی، نحوه ساخت آن بیندازیم و هر آنچه را که باید در مورد میلگرد جوشکاری بدانید را پوشش خواهیم داد.

میلگرد چیست

از میلگرد برای بهبود مقاومت کششی و ساختاری بتن استفاده می شود. از طریق افزودن میلگرد به بتن، بتن می تواند به طور گسترده تری در ساخت سازه های عظیم استفاده شود.

یکی از دلایلی که تنها فولاد ملایم مورد استفاده برای میلگرد را پیدا خواهید کرد، ضریب انبساط حرارتی آن است. میلگرد دارای ضریب انبساط حرارتی تقریباً یکسانی با بتن است که به این معنی است که هر دو مواد با نرخ های مشابه منبسط و منقبض می شوند.

چگونه میلگرد به بتن استحکام می بخشد؟
این یکی از رایج ترین سوالاتی است که در مورد استفاده از میلگرد پرسیده می شود. بتن مرطوب مستقیماً روی تشک های میلگرد، قفس ها و قاب ها ریخته می شود. با سخت شدن بتن، میلگرد در موقعیت خود قفل می شود. در نتیجه، سازه های

بتنی که میلگرد را در طراحی خود گنجانده اند، نسبت به بتن هایی که میلگرد ندارند، مقاومت کششی بسیار بیشتری دارند.

طراحی میلگرد بستگی به سازه بتنی در حال ساخت دارد. بنابراین، ستون ها، دیوارها و کف ها همگی دارای طرح های متفاوتی میلگرد خواهند بود که معمولاً توسط یک مهندس طراحی می شود.

کدام میلگرد را می توانید جوش دهید؟
دسته ای از میلگردهای درجات مختلف و همچنین اندازه ها وجود دارد. برخی از گریدهای میلگرد را می توان جوش داد، اما برخی دیگر را نمی توان جوش داد و باید از نوع دیگری از بست برای اتصال و گره زدن تمام میلگردها به هم استفاده کرد تا زمانی که بتن ریخته و سفت شود.
در ادامه مطلب نگاه دقیق تری به این خواهیم داشت که چه نوع میلگردهایی را می توان جوش

داد و کدام را نه!

میلگرد قابل جوش
کد جوشکاری ساختاری AWS D1.4 بیان می کند که میلگرد فولادی کم آلیاژ 100٪ قابلیت جوشکاری دارد. نسبت فولاد به کربن این میلگرد چیزی است که آن را برای جوشکاری بسیار مناسب می کند. در واقع، میلگرد جوش داده شده پس از محصور شدن در بتن، تحت بارهای بسیار زیاد کنار هم می مانند. این نوع میلگرد تنها میلگردی است که به راحتی بدون نیاز به ملاحظات خاص اضافی جوش داده می شود.

برای استعلام به روز قیمت میلگرد اصفهان کلیک کنید و بهترین قیمت ها اهن فروشی اصفهان با ما تماس بگیرید.

میلگرد غیرقابل جوش
ترکیب شیمیایی یا ترکیب فولاد موجود در میلگرد است که تعیین می کند آیا می توان آن را جوش داد یا خیر. هرچه میزان کربن فولاد بیشتر باشد، شکننده تر خواهد بود و میلگرد برای جوشکاری مناسب تر خواهد بود. تنش و گرمای جوشکاری این

میلگرد به یکدیگر بیشتر باعث شکسته شدن میلگرد فولادی می شود.

نحوه جوش میلگرد
هنگامی که میلگرد را جوش می دهید، میلگرد یک اتصال ساختاری محکم و سفت را برای شما فراهم می کند که نه تنها حمل و نقل تشک ها و قفس های میلگرد را آسان تر می کند، بلکه به اطمینان از اینکه میلگرد همانطور که قرار است به بتن استحکام می بخشد کمک می کند.

برای بسیاری از افراد جوشکاری میلگرد غیر ضروری و حتی دشوار است. با این حال، این یکی از مؤثرترین و کاربردیترین راهها برای اطمینان از اینکه میلگرد در جایی که قرار است باقی میماند و به هدفی که قرار است بتن را تقویت کند، عمل میکند.

اگر اطمینان حاصل کنید که تمام استانداردهای قابل

اجرا و روش های جوشکاری خوب رعایت شده است، میلگرد جوشکاری هم عملی و هم قابل قبول است. برخی از نمونه های این موارد عبارتند از:

شما باید نوع مناسب میلگرد را برای جوشکاری انتخاب کنید.

شما باید تعیین کنید که آیا نیاز به پیش گرم کردن میلگرد است یا خیر و اینکه پیش گرم کردن میلگرد در صورت نیاز انجام می شود.

برای جوش میلگرد باید سیم پرکننده یا میله جوش مناسب را انتخاب کنید.

جوش، جایگذاری جوش و آماده سازی میلگرد صحیح باید رعایت شود.

انتخاب میلگرد مناسب – انواع مختلف میلگرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، انواع مختلفی از میلگرد وجود دارد. برخی از آنها را می توان جوش داد، اما بسیاری از انواع میلگردها برای جوش دادن به یکدیگر مناسب نیستند.

1. میله های فولادی ملایم
میله های فولادی ملایم شکل گرد با سطح صاف دارند. میله های فولادی ملایم را در اندازه های مختلف از 6 تا 50 میلی متر در دسترس هستند.
معمولاً میلگردهای فولادی ملایم را فقط در پروژههای ویژه میبینید که در آن میلگردهای فولادی باید مانند رولپلاک در اتصالات انبساط، ستونها، مارپیچها و جایی که فولاد نرم باید به داخل یک آستین فلزی بلغزد، استفاده شود. با این حال، می توانید میله های فولادی ملایم را به راحتی و بدون تجهیزات خاصی برش دهید و خم کنید.

2. میله های فولادی تغییر شکل یافته

میله های فولادی تغییر شکل یافته به دلیل سطح تغییر شکل یافته که معمولاً دارای دنده ها یا قلاب ها هستند به راحتی قابل تشخیص هستند. بافت سطح متفاوت میله های فولادی تغییر شکل یافته حمل و نقل آنها را بسیار آسان می کند زیرا آنها به اندازه یک میله فولادی معمولی نمی لغزند. علاوه بر این، سطح ناصاف و ناهموار میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته به این معنی است که آنها پیوند بهتری بین بتن و فولاد ایجاد می کنند و در عین حال بسیاری از ترک هایی را که در اطراف فولادی که برای تقویت بتن استفاده شده است را محدود می کنند.

3. میله های ترمو مکانیکی (میله های TMT)
میله های فولادی TMT برای ایجاد استحکام بهتر به بتنی که در حال تقویت آن هستند، عملیات حرارتی شده اند. بنابراین اگر به دنبال یک میله فلزی هستید که قابلیت خمش، انعطاف، کیفیت و

قابلیت جوش بیشتری داشته باشد، میلگردهای TMT بهترین انتخاب خواهند بود.

4. میله های تغییر شکل یافته با استحکام بالا
میلگردهای تغییر شکل یافته با استحکام بالا مانند میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته هستند، با این تفاوت که آنها به روش سرد عملیاتی شده اند که باعث افزایش استحکام، انعطاف پذیری و قابلیت جوش می شود. به دلیل محتوای کربن کم میله های تغییر شکل یافته با استحکام بالا، برای جوشکاری فوق العاده مناسب هستند.

5. انواع دیگر میلگرد
برخی از انواع دیگر میلگردها که به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند عبارتند از میلگرد اروپایی، میلگرد فولاد کربنی، میلگرد با پوشش اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فولادی ضد زنگ و میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه. هر

کدام از این انواع مختلف میلگرد مزایا و معایب و دلایل استفاده خاص خود را دارند، اما میلگرد استنلس استیل گران ترین و با کیفیت ترین میلگرد است. انتخاب میلگرد شما کاملاً به برنامه ای که برای آن استفاده می شود بستگی دارد و معمولاً توسط یک مهندس مشخص می شود.

چه زمانی باید میلگرد را قبل از جوشکاری گرم کنید؟
تعیین پیش گرم کردن میلگرد قبل از جوشکاری به اندازه میلگرد در حال جوشکاری و همچنین معادل کربن بستگی دارد. میلگردهای فولادی با محتوای کربن بالا به راحتی جوش داده نمیشوند و برای اطمینان از اینکه جوشها بر یکپارچگی ساختاری میلگرد تأثیر نمیگذارند، به پیش گرمای بیشتری نیاز دارند.

ساده ترین راه برای تعیین میزان کربن میلگرد فولادی که قصد استفاده از آن را دارید، درخواست

گواهی کارخانه از تامین کننده است. اگر بتوانید این اطلاعات را به دست آورید، در نهایت می تواند از دردسرهای زیادی برای پیش گرم کردن میلگرد قبل از جوشکاری در صورت عدم نیاز به آن جلوگیری کند.

از چه روشی می توانید برای جوشکاری میلگرد استفاده کنید؟
در مورد میلگرد جوشکاری، شما سه انتخاب اصلی در نوع فرآیند جوشکاری دارید:

Ÿ SMAW – جوشکاری صندوقدار فلزی محافظ (جوشکاری چوبی/آرکی).

Ÿ GMAW – جوشکاری صندوق فلزی گا (MIG).

Ÿ FCAW – جوشکاری با هسته شار قوس الکتریکی.

انتخاب سیم یا میله پرکننده در نهایت به نوع میلگردی که برای جوشکاری برنامه ریزی شده است بستگی دارد.

هنگام جوشکاری میلگرد نمی توانید از هر نوع جوشی استفاده کنید. قبل از جوشکاری، جوشکار باید از موازی و عمود بودن میلگرد در حال جوش اطمینان حاصل کند. با این حال، انواع خاصی از جوش وجود دارد که هنگام جوشکاری میلگرد فولادی مجاز است و عبارتند از:

اتصالات لبه دار – اتصالات لبه شبیه به اتصال لب به لب هستند، اما انتهای دو قطعه میلگرد به جای اینکه به هم متصل شوند، روی هم قرار می گیرند.

اتصالات لب به لب – اتصالات لب به لب در میلگرد مشابه سایر اتصالات لب به لب جوشی است. دو تکه میلگرد از انتها به انتها به هم چسبانده شده و سپس جوش داده می شود.

اتصالات – اتصالات شبیه اتصالات لبه ای هستند و یکی از روش های ترجیحی برای جوش دادن میلگرد به یکدیگر هستند.

قبل از جوشکاری هر میلگرد، توصیه می شود که جوشکار اطمینان حاصل کند که میلگرد کاملاً در جای خود قفل شده است و در طول پیش گرمایش یا جوشکاری حرکت نمی کند. اگر حرکت کرد، ممکن است نیاز به برش و صاف کردن آن باشد یا از تقویتکننده اضافی برای تقویت مفصل جدید استفاده شود.

قبل از جوشکاری، باید اطمینان حاصل کنید که میلگرد سیمی یا سمباده شده است تا هرگونه کثیفی، روغن یا سطحی که روی میلگرد وجود دارد پاک شود.

جوشکاری نبشی

پنج نوع مختلف اتصال جوش وجود دارد که توسط انجمن جوش تعریف شده است. هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی از نظر نحوه قرار گرفتن نبشی ها با یکدیگر دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر اتصال جوشکاری خاص به خواندن مطلب ادامه دهید.

مفصل گوشه
جوشکاری گوشه ای به مواردی اطلاق می شود که در آن دو نبشی در “گوشه” به هم می رسند و شکل L را تشکیل می دهند. می توانید از اتصالات گوشه ای برای ساخت قطعات فلزی، از جمله قاب، جعبه و کاربردهای مشابه استفاده کنید.

انواع مختلف جوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جوش فیله
  • جوش نقطه ای
  • جوش شیار مربعی یا جوش لب به لب
  • جوش شیار V
  • Ÿ جوش شیار اریب
  • جوش U-Groove
  • جوش شیار J
  • جوش شعله ور V شیار
  • جوش لبه
  • جوش گوشه فلنج
  • اتصال لبه

می توانید با قرار دادن دو نبشی در کنار هم برای

توزیع تنش، یک اتصال لبه ایجاد کنید. شما می توانید چندین نیروی مختلف با استفاده از اتصالات لبه ایجاد کنید، از جمله کشش، فشار، خمش، پیچش و برش. همچنین می توانید از اتصالات لبه برای ساخت میز یا کابینت استفاده کنید.

انواع مختلف جوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

جوش شیار مربعی

جوش شیار اریب

جوش شیار V

جوش U-Groove

جوش شیار J

جوش شعله ور V شیار

جوش شعله ور – مخروطی – شیار

جوش سطحی

مفاصل سه راهی
اتصال سه راهی (همچنین به عنوان “اتصال t” شناخته می شود) به زمانی اشاره دارد که دو قطعه با زاویه 90 درجه با هم قطع می شوند و “T” ایجاد می کنند. بسته به ویژگی های خاصی مانند ضخامت و وزن نبشی مورد استفاده، باید آماده سازی خاصی انجام شود. می توانید از اتصالات سه راهی برای جوش دادن صفحه پایه استفاده کنید.

انواع مختلف جوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

جوش فیله

دوشاخه جوش

جوش شیار

جوش شیار اریب

جوش شیار J

شیار مخروطی شعله ور

جوش از طریق ذوب

مفاصل لپ
برای ایجاد یک لپ مفصل، باید دو قطعه فلزی را با

الگوی همپوشانی روی هم ترکیب کنید. آنها گاهی اوقات به عنوان نسخه های اصلاح شده جوش های لب به لب دسته بندی می شوند. جوش را می توان در یک یا هر دو طرف انجام داد. می توانید از اتصالات لپ برای وصله کردن چیزها یا اتصال قطعاتی که دارای سطوح مختلف ضخامت هستند استفاده کنید.

نکات ایمنی جوشکاری
ایجاد اتصالات جوشکاری می تواند یک فرآیند خطرناک باشد . ممکن است در معرض برق گرفتگی، آتش سوزی، انفجار، سوختگی و شوک الکتریکی قرار بگیرید. همچنین در معرض گازها و دودهای خطرناک و همچنین اشعه ماوراء بنفش قرار خواهید گرفت. خوشبختانه راه هایی برای محافظت از خود وجود دارد.

اولین قدمی که باید برای محافظت از خود بردارید حول پوشش محافظ می چرخد. برای محافظت از پوست و جلوگیری از جرقه زدن لباسهایتان میتوانید از عینک ایمنی، باندانا، ژاکتهای جوشکاری، کلاه ایمنی، دستکشهای جوشکاری، پیشبند چرمی و کفشهای چرمی استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *