شارژ کولر گازی

شارژ کولر گازی و انواع گاز کولر

کولر های گازی از وسایل خنک کننده ای هستند که با برق کار می کنند.  برای خنک کردن هوای محیطی که در آن قرار داده می شوند از نوعی گاز استفاده می کنند. این نوع گاز ها از قابلیت خنک شوند گی بالایی برخوردار هستند و هوای را که به وسیله مکنده ها به داخل دستگاه وارد می شود را به سرعت خنک کرده و به فضا باز می گردانند سپس این گاز دوباره باید به وسیله کنداسور خنک شده و دوباره به داخل سیستم باز گردانده شود. هرگاه این گاز به دلایلی از حد مجاز کمتر شود دستگاه مختل می شود که می توان آن را با شارژ کردن متوالی دوباره راه اندازی نمود.

تعمیر کولر گازی اصفهان با بهترین متخصصین در امر تعمیر و شارژ و همچنین سرویس کولر گازی اماده انجام خدمات برای شما میباشد.

کولر گازی چیست؟ و از چه بخش های تشکیل می شود!؟

کولر گازی یک سیستم تهویه مطبوع است که به عنوان سیستم سرمایشی برای خنک کردن دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرد. بدین شکل که هوای داخل محیط را به درون خود مکیده و آن را از لابه لای لوله های مسی که به وسیله گاز خنک می شوند عبور داده و دوباره به محیط بر می گرداند و این چرخه جریان هوا باعث سرد شدن هوا و پایین آمدن دما می شود که اندازه و میزان این خنکی را به وسیله صفحه کنترل و درجاتی که روی آن وجود دارد و به دستگاه متصل است می توان تنظیم کرد.

کولرهای گازی به دو شکل کار می کنند یا به صورت مرکزی و یک تکه که مثلا برای یک واحد مسکونی در نظر گرفته شده و نصب می شوند. چون این نوع کولر فقط می توانند برای تهویه و خنک کردن متراژ مشخصی از فضا مفید باشد برای جاهای بزرگ معمولا باید بیش از یک سیستم مرکزی و به صورت چند تکه نصب شود. یا برای هر قسمت بطور مجزا دستگاه های خنک کننده نصب شود. سیستم کولرهای خنک کننده به طور کلی به چند بخش اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

–  کمپرسور

– شیر انبساط

– کنداسور

–  لوله مویین

–  اوپراتور

انواع کولر گازی

به دلیل آنکه کولر های گازی برای نصب در فضاهای با اندازه و متراژ متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد و هر محیطی برای خنک شدن فضا نیاز به نصب مدل هایی از کولر دارد که بتواند بخوبی فضای مورد نظر را خنک کند. طراحان شرکت های مختلف سعی می کنند کولرها را در ظرفیت های مختلف طراحی کرده و بسازند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. بر همین اساس کلرهای موجود در بازار را می توان به چند دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

– یو نیت یا مدل پنجره ای

– مدل اسپیلت یا دو تک

– کولر گازی مدل پرتال

– داکت اسپیلت

– کولرهای گازی مولتی اسپیلت

– مدل سقفی و زمینی

– کولرهای گازی مرکزی یا ایستاده

نمایندگی تعمیر کولر گازی در اصفهان اماده انجام کلیه خدمات در سراسر روز به همشهریان اصفهانی میباشد.

شارژ کولر گازی

کولر گازی  یک سیستم سرمایشی است که از بخش های گوناگونی چون کمپرسور، اوپراتور و کنداسور تشکیل می شود، در این دستگاه از یک گاز مخصوص یا یک ماده خنک کننده استفاده می شود. این گاز و ماده در بخش کمپرسور فشرده میگردد و به دنبال فشرده شدن گرمای خود را از دست داده و به دنبال از دست دادن گرما به مایع تبدیل می گردد. مایع به دست آمده از این فرایند به بخش کنداسور منتقل شده و در آنجا خنک می شود.

سپس طی فرایندی سرمای خود را به فضای محیط انتقال می دهد. گاز مورد استفاده در کولر گازی می تواند بارها به مایع تبدیل شده و این چرخه برای خنک سازی محیط باید همچنان ادامه پیدا کند. این چرخه تا جایی ادامه پیدا می کند که گاز موجود در دستگاه تمام یا به نوعی فاسد شود. زمانی که چنین اتفاقی بیفتد، می باید به فکر شارژ کولر گازی بود. باید توجه داشت که نبود کافی گاز در دستگاه، کارکرد آن را مختل کرده و اگر کولر گازی مورد نظر گاز کافی نداشته باشد، نمیتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی محیط را  خنک نماید.

انواع گاز مورد استفاده در قسمت خنک کننده کولر گازی

در کولر گازی مانند تمامی دستگاه های تهویه مطبوع، برای خنک کردن محیط از گاز های فریونی مانندR22 ،R410A ،R407A و… استفاده می شود. کمبود این مبردها یا سیال های خنک کننده که اصطلاحا گاز خوانده می شوند، و یا نبود آنها در سیستم کولر گازی، تمامی سیکل سرمایشی را مختل کرده و با مشکلات جدی مواجه می کند. در ادامه بعضی از گازهای کولر گازی مورد برسی قرار می گیرد:

  • گاز فریون

یک ماده شیمیایی خنک کننده است که در حالت عادی خاصیت گازی دارد و در طی فرایند که در قسمت های مختلف کولر گازی برای آن تعریف شده است باعث خنک شدن فضای داخلی می شود. این گاز معمولا سنگین تر از هوا بوده و می تواند در فرایند خنک کنند گی بسیار موثر باشد.

انواع گاز های مبرد:

گاز هایی با عنوان گاز مبرد شناخته می شوند که نامگذاری آن ها به این شکل است که ابتدا حرف اول هر کدام از این گازها حرف بزرگ R انگلیسی نوشته می شود و به دنبال آن اعداد و ارقامی می آید که این اعداد و ارقام نشان دهنده ترکیب شیمیایی گاز می باشد.

  • گاز مدل R¹²

این نوع از گاز در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد و رنگی سفید دارد. این نوع گاز در کپسول هایی با جرم 13.6 کیلوگرم عرضه می شود. نکته ای که در مورد این گاز باید به آن توجه شود، حساسیت آن در مقابل آب می باشد که ممکن است موجب زنگ زدگی دستگاه شود و در زمان استفاده از آن باید به این نکته دقت داشت.

– گاز مدل R¹¹

استفاده از این نوع گاز برای انواع کولر گازی ها مرسوم بوده چرا که گازی غیرسمی و از قابلیت اشتعال زایی کمی برخوردار می باشد. در بعضی از انواع چیلر هم از این نوع گاز استفاده می شود.

  • گاز کولر مدل R²²

این نوع گاز از محبوبترین و پر استفاده ترین انواع گاز کولر می باشد. از این نوع گاز علاوه بر کولرهای گازی در انواع یخچال هم برای خنک کنند گی استفاده می شود. در مجامع بهداشت جهانی از این نوع گاز به عنوان عاملی مخرب برای لایه اوزون و گرمایش زمین یاد می شود که باید مصرف آن متوقف شود.

  • گاز مدل R⁴¹⁰A

این نوع گاز هم از گاز هایی است که در انواع کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این نوع از گاز ایجاد  سرمای بیشتر در دستگاه و ماندگاری بیشتر سرمای ایجاد شده در محیط می باشد که طبعا به همین دلیل نقطه جوش آن بالاتر بوده و به شارژ بیشتری نیاز دارد.

–  گاز مدل R⁵⁰²

این نوع گاز هم از انواع گاز مورد استفاده در کولر های گازی است که بنابر تشخیص متخصصان قابلیت تخریب لایه اوزون را داشته و همچنین در انواع یخچال مورد استفاده قرار می گیرد.

–  گاز مدل R⁵⁰⁷

از این نوع گاز هم می توان در انواع کولر گازی استفاده کرد ولی به دلیل ساختار این گاز و استفاده از نوعی روغن به صورت مکمل کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تعمیرات کولر ابی به مراتب اسان تر از کولر گازی است و دارای پیچیدگی کمتری است.

اگر در شهر  اصفهان هستید و نیازمند تعمیر کولر ابی در اصفهان هستید کلیک کنید و با تماس بگیرید.

تفاوت گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی

چرا باید کولر گازی را شارژ کرد